Podobnie, jak w literaturze i w sztuce występuje podział na okresy, które charakteryzowały się odmiennym stylem ze względu na okoliczności polityczne, społeczne i ekonomiczne oraz dostępne ówcześnie środki. Jednym z okresów, które wyróżniamy jest współczesność, do której odnosi się pojęcie sztuki współczesnej. Obejmuje wszystkie twory sztuki, które aktualnie powstają w czasach, w jakich żyjemy.
Sztuka nowoczesna – narodziny
Przyjmuje się, że ramy czasowe współczesnej sztuki rozpoczynają się od połowy XX wieku i trwają do dzisiaj. Sztuka współczesna nie jest ujednolicona, ponieważ obejmuje różne metody wyrazu artystycznego oraz gatunki.
Współczesna sztuka ma przede wszystkim stanowić formę wyrazu artysty, skupiając się na jego poglądach, uczuciach i przemyśleniach. Można powiedzieć, że ma bardzo indywidualny i personalny charakter. Sztuka współczesna nastawiona jest w większym stopniu na estetyzm i subiektywne piękno. Można powiedzieć, iż w znacznej części przypadków jest to sztuka dla sztuki. Ma cieszyć oczy, a nie nieść głęboki przekaz – ten zależny jest znacznie częściej od interpretacji samego odbiorcy.
Jednym z gatunków współczesnych jest sztuka nowoczesna. Jej odłam od reszty kanonu sztuki przypisuje się działalności dadaistów. Jednak należy pamiętać, że termin ten używany jest głównie w odniesieniu do kreacji modernistycznej, obejmujących nurtem lata 60. XIX wieku do lat 70. XX wieku. Sztuka współczesna odejmuje także m.in. futurystyczne wizje i kreacje, a także sztukę użytkową.
Sztuka nowoczesna – awangarda i nowe formy
Nowoczesna sztuka zyskała nowe formy wyrazu artystycznego, nieznane poprzednikom. Wykorzystuje je także nieco inaczej ze względu na zmiany kulturowe i społeczne. Niegdyś sztuka była czymś odrębnym, mającym dawać możliwość wyrazu uczuć. Była związane przede wszystkim ze sferą emocjonalną.
Obecnie sztukę wykorzystuje się jako metodę przekazu, element marketingowy. Sztuka w dużej mierze została skomercjalizowana poprzez wykorzystywanie jej form w celach marketingowych. Art branding jest tego najlepszym przykładem, ponieważ wykorzystuje elementy i środki przekazu sztuki do promowania produktów oraz kreowania wizerunku marek.