Wybór magazynu, zadanie przed jakim stoją niemal wszystkie przedsiębiorstwa, które w swojej działalności wykorzystują procesy dystrybucyjno-logistyczne. Organizacje mają różne potrzeby i różnie mogą podchodzić do wyboru powierzchni magazynowej. W związku z czym różne aspekty mogą decydować o ostatecznym wyborze. Mimo to, w niniejszym artykule podejmujemy próbę wskazania kilku uniwersalnych aspektów, na które z reguły należy zwrócić podczas wyboru magazynu.

Wynajem czy zakup powierzchni magazynowej?

Niewątpliwie jedną z pierwszych rzeczy, na którą trzeba zwrócić uwagę jest zaplanowanie budżetu i ocena możliwości. Jedni decydują się na wynajem magazynów, inni natomiast stawiają na zakup lub budowę nowego obiektu. W przypadku mniejszych organizacji, dla których liczy się elastyczność i skalowalność wynajmowane centrum logistyczne wydaje się nieco rozsądniejszym rozwiązaniem. Z kolei dla tych, które dysponują niezagospodarowanym kapitałem inwestycja w magazyn może być istotnym krokiem rozwojowym dla przedsiębiorstwa.

Wybierając magazyn można zwrócić uwagę, między innymi na następujące aspekty:

  • Struktura magazynu (dostępne są magazyny otwarte, zamknięte i półzamknięte)
  • Stan magazynu (zużycie regałów, stan techniczny budynku, sprawność systemów wentylacyjnych i grzewczych itd.)
  • Wyposażenie magazynu w różnego rodzaju udogodnienia (np. system natryskowy, system oświetleniowy, system monitoringu, systemy transportujące towary takie jak układnice, przenośniki, żurawie, wózki itd.)
  • Lokalizacja magazynu – lokalizacja jest bez wątpienia bardzo ważnym czynnikiem. Jeśli transport towarów ma się odbywać drogą lądową to dobrze, gdy magazyn jest położony w pobliżu dróg krajowych.

Oceń potrzeby organizacji przed rozpoczęciem poszukiwania nowego magazynu

Ocenienie potrzeb organizacji pozwala zrozumieć jaki magazyn powinien być wybrany tak aby sprzyjał rozwojowi biznesu. Jedni szukają powierzchni magazynowej, gdyż potrzebują miejsca, które jest bardziej dostosowane pod przechowywanie towarów wielkogabarytowych, inni chcą zoptymalizować logistykę związaną z dojazdem centrum dystrybucyjnego, jeszcze inni szukają nowej powierzchni magazynowej, bo chcą zredukować koszty. W związku z czym jasne określenie potrzeb wydaje się podstawą do poszukiwania centrum magazynowego.