Gadżety reklamowe są bardzo popularną wśród klientów formą promocji produktów lub usług oferowanych przez firmę. Wiele badań i raportów wskazuje, że znacząco zwiększają one prawdopodobieństwo dokonania pierwszego zakupu. Są także doskonałym narzędziem służącym do budowania lojalności.

Jednak dobór i zakup odpowiedniego gadżetu reklamowego dla grupy potencjalnych lub dotychczasowych klientów nie jest zadaniem łatwym. I dlatego zarówno doświadczonym jak i początkującym marketerom mogą przytrafić się błędy.

Co się dzieje w przypadku nietrafienia w potrzeby klientów? Co robią oni z niechcianymi lub niepotrzebnymi gadżetami reklamowymi?

Niechciane gadżety reklamowe

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na fakt, że niechciane gadżety reklamowe to mniej niż 20 procent upominków wręczanych klientom przez firmy. A aż 80 procent konsumentów lub otrzymywać prezenty od firm. Oznacza to, że ryzyko nietrafienia w potrzeby grupy docelowej jest niewielkie. Ale oczywiście nie można wykluczyć takiej sytuacji.

Co się dzieje w przypadku, gdy jednak marketer popełni błąd? Okazuje się, że zaledwie jeden na pięciu klientów wyrzuci niechciany gadżet reklamowy do kosza. Większość postąpi inaczej. Często w sposób, który przyniesie firmie niespodziewane korzyści.

Przekazywanie gadżetów reklamowych innym osobom

Co zatem robią klienci z nietrafionymi gadżetami reklamowymi? Zdecydowana większość z nich przekazuje je innym osobom – członkom rodziny, znajomym z pracy lub sąsiadom. Badania przeprowadzone w Europie Zachodniej i USA dokładnie pokazują w jaki sposób postępują konsumenci. Według najnowszych badań gadżety przekazuje 67 procent Brytyjczyków i Amerykanów, 59 procent Francuzów i 56 procent Niemców. W Polsce nie są prowadzone badania tego typu. Jednak na podstawie podobieństw pomiędzy poszczególnymi krajami można zakładać, że podobnie będzie się zachowywać ponad 60 procent Polaków.

Jednak należy zwrócić uwagę, że skłonność do przekazania gadżetów reklamowych innym jest tym mniejsza im niższy jest wiek obdarowanego. W grupie klientów powyżej 55 roku życia prezenty przekazuje aż 70 procent badanych. Natomiast w grupie konsumentów poniżej 35 lat wskaźnik ten spada do 57 procent.

Czy przekazywanie gadżetów reklamowych jest korzystne?

Jaką korzyść daje firmom zjawisko przekazywania niechcianych lub niepotrzebnych gadżetów reklamowych? Okazuje się, że dzięki temu zjawisku upominki promocyjne trafiają w ręce osób, które naprawdę ich potrzebują. Zwiększa się dzięki temu wskaźnik używalności i czas korzystania z gadżetu. Dochodzi zatem do zmiany grupy docelowej na bardziej odpowiednią. A proces ten zachodzi automatycznie i nie pociąga za sobą pracochłonności związanej z korygowaniem kampanii.

Drugą korzyścią jest zwiększanie efektywności wykorzystania budżetu reklamowego. Mała popularność zjawiska wyrzucania gadżetów reklamowych powoduje, że budżet nie jest marnowany. I pomimo błędów w doborze grupy klientów możliwe jest budowanie świadomości marki i pozyskiwanie nowych klientów. Dla firm dysponujących ograniczonymi budżetami ma to niebagatelne znaczenie.